Zoeken in deze blog

vrijdag 20 september 2013

Gestoofde spruitjes met gehaktballen

Ik ga hier een beetje uit van wat zelfwerkzaamheid en bekendheid met de eigen keuken van de lezer.

Nodig:
Gehakt hoh
Gehaktkruiden naar eigen smaak
Spruitjes
Aardappelen
Gerookte spekreepjes
Peper
Zout
Knoflook geperst (als je dat wilt. Hoeft niet)
Ui gesnipperd
1 el tomatenpuree
1 of 2 kippenbouillonblokjes
1 Madame Jeanette


Werkwijze:
Ik hoef je niet te vertellen hoe je een lekkere gehaktbal maakt. En in dit recept maakt dat ook niet zoveel uit. Het is immers tot stand gekomen door even snel wat te combineren. Kortom:

Draai ballen gehakt van 500 gr. hoh-gehakt en kruid deze zoals jij gewend bent thuis te doen. Ik kruid mijn gehaktballen met peper, zout, knoflookpoeder, uipoeder en wat vers gesneden ui en tenslotte wat gesneden selderie en een eetlepel of twee ketjap asin. Binden doe ik met een paar eetlepels paneermeel en/of een geklutst ei.

Schil aardappelen naar behoefte en snij ze in ongeveer even grote stukken. Je kunt vastkokers vervolgens in 8 minuten halfgaar koken voordat je ze verder toevoegt maar meesudderen in de braadpan bij de rest van de ingrediënten gaat ook uitstekend. Met kruimige aardappelen kijk ik een beetje uit want die sudderen snel gaar en zijn pap voor je het weet!

Verwijder de stronkjes van de (liefst grote) spruiten en haal de lelijke buitenblaadjes weg.

Verhit wat boter in een braadpan en braad de gehaktballen rondom lekker aan.
Voeg hier een ons gerookte spekreepjes aan toe.
Fruit vervolgens een handje gehakte uitjes en, als je dat wilt, een theelepel geperste knoflook mee.
Kort daarna een eetlepel tomatenpuree erbij voegen.
Schep opnieuw de massa om en verdeel zoveel mogelijk alles door elkaar.
Mik de al dan niet voorgekookte aardappelen erbij en schep al bakkend de hele handel een paar keer lekker om.
Als de kleur  van de bestanddelen in de pan je aanstaan voeg je de spruitjes erbij.
Roer de handel een paar keer al bakkend goed om en giet er vervolgens net genoeg water bij om de aardappeltjes en spruiten net onder het vocht te leggen.
Verpulver het kippenbouillonblokje over de inhoud van de pan en roer ook dit er doorheen.
Leg de madame jeanette in het kookvocht.
Laat de stoofpot net zo lang gaarstoven tot jij de spruitjes en de aardappelen naar jouw smaak zacht genoeg vindt. Hou goed in de gaten of het vocht niet teveel inkookt maar voeg ook weer niet zoveel toe dat de jus te waterig wordt.

Ik verorber mijn gestoofde spruitjes met witte rijst erbij maar het gerecht is er zonder eigenlijk al voldoende.