Zoeken in deze blog

dinsdag 17 november 2020

Salie Roomsaus

Klik hier voor de video Salie Roomsaus


Verandering van saus doet eten!

En met die gedachte in het achterhoofd begon ik aan deze salie roomsaus.

Hoe dat in het werk gaat zie je nu!



Nodig:

1 klein uitje

2 tenen knoflook

een klein stukje rode peper

10 blaadjes verse salie

1 takje rozemarijn

20 gr roomboter

20 gr bloem

1 tl zout

Bouillon

1 el crème Fraiche




Bereiding:

De werkwijze is eigenlijk hetzelfde als bij de eerder gepubliceerde knoflookroomsaus.

Ik snipperde een half uitje fijn.

Daarna perste ik twee tenen knoflook.

Voor de pittigheid sneed ik een stukje rode peper van een centimeter fijn.

Ik plukte tien of twaalf blaadjes salie van de steel en sneed deze ook klein.

Hetzelfde deed ik met een takje rozemarijn. Blaadjes van de steel ritsen en kleinsnijden. Het kon daarna gewoon bij de salie.



Om de saus te bereiden hield ik de mij vertrouwde werkwijze aan.

Ik smolt dus een gram of 20 roomboter in een antikleefpannetje.

Het vuur hield ik gematigd om de boter niet te laten bruinen.

Ik woog wat bloem af. Vuistregel is evenveel bloem als boter.

Toen de boter eenmaal heet was konden de uitjes en de knoflook erin gebakken worden.

Toen de uitjes glazig werden voegde ik de rode peper toe.

Daarna strooide ik wat van het mengsel salie en rozemarijn erbij. Hooguit een eetlepel. Meer zou de salie doen overheersen.


Toen voegde ik de bloem toe.

Deze moet goed garen onder constant roeren.

Intussen strooide ik een theelepel zout erbij.

Ik heb altijd een voorraadje eigengemaakte bouillon in de  koelkast staan. Altijd goed voor soepen, sausen of voor het afblussen van de jus.

Van deze kippenbouillon voegde ik genoeg toe om de saus te laten binden maar ook weer niet te dun te maken.

Houd er rekening mee dat de bloem even tijd nodig heeft om z’n werk te doen. De saus wordt vanzelf dikker. Extra bindmiddel toevoegen kan altijd nog maar wees geduldig.


Toen de saus  dik genoeg was lepelde ik er een flinke eetlepel crème Fraiche doorheen.

Met mijn garde roerde ik vervolgens net zo lang in de warme saus, tot deze er mooi glad uitzag.


En toen had ik een lekker hartige saus die ik bijna overal bij kan gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten