Zoeken in deze blog

vrijdag 3 december 2021

Zaanse Stoof

Klik hier voor de video Zaanse Stoof!

Nodig:

1500 gr riblappen. 
2 of 3 eetlepels bloem om het vlees na het peperen en zouten mee in te bloemen!
2 grote gesneden uien.
Een heel bolletje Chinese knoflook. Pers of wrijf dat fijn.
2 takjes rozemarijn en 6 blaadjes salie om te kruiden.
6 laurierblaadjes.
2 eetlepels Zaanse mosterd.
2 rundvlees bouillonblokjes.
2 lepels palmsuiker.
3 flesjes Hoop Cocoa Porter bier of Hoop Chocolate Porter.

Bereiding:
Ik bak mijn vlees voor in boter of olie. 

Het vlees hou ik zo groot mogelijk.
Maar ik peper het dus en ook wat zout mag niet ontbreken. Tegelijkertijd kan er ook wat bloem omheen. Dat helpt later ook bij het vormen van een lekkere jus.

De uitjes snij ik niet al te klein. 
Het bolletje Chinese knoflook is massief en is het equivalent van 4 flinke tenen knoflook. Die moet geperst worden.
De tuinkruiden doe je kleingehakt bij elkaar in een kommetje.

Bak het vlees voor in het  hete vet.
Als alles aan de beurt is geweest, vul ik het bakvet aan met nog wat verse boter en bak dan de uitjes hierin tot ze glazig zijn.
Dat gebeurt overigens op niet al te hoog vuur.
De knoflook volgt daar dan snel op!

Rozemarijn, Salie en laurier roer ik er kort doorheen.

Na nog geen minuut de palmsuiker. In stapjes.

Vervolgens strooi ik met de hand heel kleine beetjes bloem over de massa in mijn pan. Dat roer ik met mijn pollepel ook onmiddellijk door alles heen.
Niet teveel haast hebben met strooien, want anders kunnen er klontjes ontstaan!
Je kunt de bloem ook in een beetje koud water oplossen en daarna toevoegen.

En dan drie flesjes Hoop Cocoa Porter toevoegen!

Ik voeg ook direct de twee runderbouillonblokjes toe.

En dan gaat de mosterd de pan in. Dat roer ik kort door de jus heen.

Dan kan het vlees terug in de pan!

Zorg dat het goed in de jus ligt en plaats het dan op een sudderplaatje. Zet de vlam op de laagste stand.

Reken op een goede 6 uur suddertijd! Mijn Zaanse stoofvlees was na die tijd ook echt boterzacht!

Opmerking:
Proeven van de jus in een vroeg stadium is zinloos. Dan proef je veel bier, bittere tonen, misschien zelfs wat cacaotonen maar niet de smaak die je uiteindelijk zult krijgen na die 6 uur sudderen!
Want dán pas zijn de smaken van Bier, mosterd, kruiden en specerijen, goed met elkaar gehuwd en kun je bepalen hoe lekker het is geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten