Zoeken in deze blog

maandag 13 december 2021

Bao Buns met geroosterd buikspek


Nodig:
500 g buikspek zonder zwoerd

De marinade voor het spek bestaat uit
1 eetlepel sojasaus
1 eetlepel rijstwijn
2 theelepels 5 kruidenpoeder
1 theelepel zout
1 theelepel szechuan poeder
1 grote teen geperste knoflook
1 grote teen geperste gember
Je kunt er ook een beetje rode kleurstof aan toevoegen zoals ik ook weleens gedaan heb. Maar voor de smaak vind ik het niet belangrijk.

Na gemengd te hebben, doe ik deze marinade samen met een pondje buikspek in een goed sluitende plastic zak.
Even inwrijven en vervolgens de zak nauwsluitend om het spek heen dicht vouwen.
Dan mag het een paar uur of een nachtje marineren.

Bereiding:
Rooster het vlees heel rustig.
Beter langer bij lagere temperatuur dan smoking hot met alle risico’s van verbranden van buiten,  en slechte garing van binnen.
Mijn spek ligt bij ongeveer 150 graden op het rooster. Het liefst op een onvervalst kolenvuurtje.
Roosteren op gas gaf echter ook een lekker resultaat.
Maar het kan ook gewoon binnen in de oven.

De Bao buns haalde ik kant en klaar bij de toko of Aziatische supermarkt. Ze komen daar uit de diepvriezer. Ik laat ze ontdooien en dan hoeven ze alleen nog een kwartiertje in een stoommandje boven een dampende plas water gegaard te worden.
Ik leg ze wel op een velletje bakpapier om te voorkomen dat ze aan de pan of aan elkaar gaan vastkleven.

Ik snij het spek voor de mooie plakken altijd met een goed scherp mes of hakbijltje.
Snij ze voor het eetgenot niet al te dik.
Garneren kan met gesneden lente-ui en taogé. Maar je kunt allerlei variaties en combinaties bedenken. De Aziatische groenten lenen zich er uitstekend voor.

De saus die ik koos is Pruimensaus.
Dat komt kant en klaar uit een potje van de toko.
Daar proef je onmiskenbaar de zoete, zure en zoute componenten in en de combinatie met buikspek is geweldig!
Je kunt ook sweet chilisaus gebruiken. Dat misstaat ook zeer zeker niet bij dit vleesgerecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten