Zoeken in deze blog

vrijdag 4 december 2020

Garnalen in Knoflook Roomsaus

Bekijk de video hier!


Knoflookroomsaus en garnalen. Een vaak terugkerende lekkernij! En bij Makkelijk Koken delen we alle keukengeheimen! Ook deze dus!

Ga het maar even lekker achterover geleund zitten bekijken. Hier of op het videokanaal van Makkelijk koken

Dan komt je eigen inspiratie vanzelf ook wel op gang!




Nodig voor de saus:

1 pakje room.

4 tot 6 of wat jij lekker vindt tenen knoflook

1 theelepel knoflookpoeder

20 gr roomboter pan. 

20 gr bloem, 

5 dl kippenbouillonbouillon 

Zout

zwarte peper


Nodig voor de garnalen:

1 zak wokgarnalen

1theelepel knoflookpoeder

2 tl kervel

2 tl oregano

4 tl milde paprikapoeder

1 theelepel zout

1 tl zwarte peper




Bereiding van de saus:


Smelt de boter langzaam op matig vuur in een sauspannetje.


Los dan tegelijk de kippenbouillon op in een halve liter heet water. Het mag best een sterke bouillon zijn. Een beetje meer bouillonpoeder of een maggiblokje extra mag best. Zelfs drinkbouillon is prima bruikbaar!


Vuistregel is gelijke delen boter en bloem. 

Als de boter is gesmolten kun je die even veder verhitten maar ik laat deze verder niet bruinen.

Roer er de bloem doorheen en laat deze een paar minuten garen in de hete boter.

Blijf intussen goed roeren.


Daarna giet je de bouillon er langzaam bij terwijl je blijft roeren en ook de dikte van de saus in de gaten houdt.

Voeg rustig telkens meer bouillon bij om de juiste dikte in je saus te krijgen.

Je hebt nu een basissaus waar je in principe elke smaak aan kunt gaan geven.

Ik koos nu voor knoflook en bij deze saus voeg ik dus een flinke eetlepel gehakte knoflook.

Ik roer het er gewoon doorheen.


Dan kan de room erbij. 


Ik heb er een gewoonte van gemaakt om bij de verse knoflook nog een theelepel knoflookpoeder te doseren. Een soort bijgeloofdingetje.


Als de knoflooksaus eruit ziet zoals jij dat wilt, voeg je nog wat fijn gehakte selderie of peterselie toe. 


Proef af en toe en breng de saus op smaak met zout en groffe zwarte peper.

 Laat het onder veelvuldig roeren nog 5 minuten doorwarmen zodat de knoflook goed door de saus trekt.

Dan kun je je knoflooksaus wegzetten. 




Bereiding van de garnalen:


Meng in een schaaltje een theelepel knoflookpoeder, kervel, oregano en milde paprikapoeder.

Verder een theelepel zout en zwarte peper.


Extra info:

De garnalen die ik nu gebruik komen uit het vriesvak van de supermarkt in mijn buurt. Om even snel wat te smullen op tafel te zetten.

Maar het mooiste vind ik toch wel om van die lekker grote gamba’s, het liefst Black Tigers count 8/12, bij de toko te halen. 

Dat getal 8/12, staat op de verpakking vermeld, en betekent dat er 8 tot 12 garnalen zonder kop in een gewicht van 453 gram zitten.

Je zou ook voor count 12/16 kunnen kiezen, maar die zijn dan natuurlijk ook wat kleiner.

Let op, deze gamba’s moeten dan vaak nog gepeld worden.


De garnalen snij ik in de rug in. Bij het bakken gaan ze dan open staan. Dat ziet er wat decoratiever uit en ze zijn iets sneller gaar.

Ik droog ze nog wel even af want er zal al genoeg water vrijkomen bij het bakken.


Dat bakken is zo gebeurd.

10 gram boter in de pan,

Goed verhitten en dan kunnen de garnalen erin.

De kruidenmix die je eerder al gemengd hebt kan er meteen op want de garnalen zijn binnen enkele minuten gereed.


Dan giet je een bodem knoflooksaus op een passende serveerschotel.

Je garnaaltjes kunnen daar lekker in badderen, en ter decoratie kun je er van alles bij verzinnen. Ik koos voor cherry tomaatjes.


Bekijk de video nog even hier!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten