Zoeken in deze blog

maandag 13 december 2021

Gevulde Inktvis

Klik hier voor de videofilm Gevulde Inktvis


Inktvis kun je overal kopen. Op de markt, bij de toko, de Aziatische en Turkse supermarkten en natuurlijk bij de visboer.

Je kunt ze last minute ontdooien door ze in een bak in ca 20 minuten onder een zachtjes stromende koude kraan te leggen. 


Nodig:

2 inktvisjes, schoongemaakt uit de diepvries.

150 gram grote garnalen, schoongemaakt


De rest van de vulling bestaat onder andere uit

een klein gesneden ui,



Voor een marinade:

4 of 5 tenen knoflook die ik fijn perste,

een paar lepels olijfolie,

gemalen zwarte peper,

gemalen zeezout. 

En dat papje mengde ik nog even.


2 theelepels Vissaus

! eetlepel Chiliolie


Bereiding:

Eenmaal gereed voor bewerking sneed ik een inktvis in stukjes. 

De vulling van specerijen, inktvis en garnalen, bakte ik kort voor in hete olie.

Eerst de uitjes

Kort daarop de knoflook, peper en zout

Hierna voegde ik de garnalen toe. 

150 tot 200 gram zou genoeg moeten zijn.

En dan nog de gesneden inktvis.

Tenslotte nog de vissaus.


Na 4 of 5 minuten bakken zet je het vuur onder de pan uit.

Ik deed een forse eetlepel Chili olie door de vulling.

Even mengen en de inktvisjes kunnen gevuld worden.


Voor het vullen gebruik je 2 van die puntmuts gevormde inktvisjes.

Die prop je simpelweg vol met de voorgebakken vulling.

De open kant van de inktvis maak je dicht met een sateprikker en vervolgens besmeerde je het met het papje knoflookdressing die je eerder in ruime mate had voorbereid.


De inktvis legde ikzelf in de buitenkeuken op een grillplaat. Toen dit gerecht gemaakt werd was het namelijk outdoorseizoen.

Mijn gedachte was om de inktvis op matige hitte te garen. Niet te lang want dan wordt inktvis taai. 

De vulling was daarom reeds eerder gegaard in de pan. 


Ik heb dit allemaal op gevoel gedaan maar dat grillen kost best wel enig geduld. 

Je bent er al snel een goed kwartier mee bezig.

Maar dan is het ook wel wat.



De gegrilde inktvis sneed ik in mooie schijven. 

De vulling bleef er goed in zitten.

En de combinatie met de gebakken rijst was gewoon ontzettend lekker.


Klik hier voor de videofilm Gevulde Inktvis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten