Zoeken in deze blog

maandag 7 maart 2022

Noodlesoep kip

Klik hier voor de video Noodlesoep Kip

Nodig:
Voor de bouillon,
3 kg kippenpoten in een pan met ruim 2 liter water.
1 ui, erg groot en in ringen gesneden.
2 bolletjes Chinese knoflook gekneusd.
Een bosje Selderij.
Een paar lente-uitjes in vingerlengtes gesneden.
Een handvol Daon Salam, zeg maar de Indonesische laurier.
Een eetlepel Zwarte peperkorrels.
Een duimlengte Verse gember gekneusd.
Een duimlengte verse laos gekneusd.
2 eetlepels Chickenpowder.
En indien gewenst, een beetje Zout naar smaak.
Laat dit 2 uur zachtjes trekken.
Zeef daarna de Bouillon.

Voor het vlees:
4 kippenborstfilets. Platgeslagen.
Gemalen Szechuanpeper.
Een ui gesnipperd.
2 tenen geperste knoflook.
2 flinke theelepels Donkere misopasta
1 eetlepel verdunde tomatenpuree
5 gram Dashi no moto (bonitopoeder)
een eetlepel rijstwijn.
een eetlepel Soja saus.
Spitskool. 
Babypakchoy.
Taogé.
Ramen noodles, Gereed uit een pakje of zelf droge noodles gaar koken.

Bereiding:
Zie hiervoor ook de video
Omdat de kipfilet wat droog kan uitpakken, sla ik ‘m plat met een deegroller. Het wordt er een stuk malser van.
Maar je kunt ook voor kippendijenfilet kiezen. Daar heb je minder geweld bij nodig.
Wrijf de kip in met wat zout en gemalen sechuan peper
De kip snijd ik dan nog in repen voordat deze gekruid en gebakken worden.
Ik bak de kip kort voor, haal deze weer uit de pan en bak dan achtereenvolgens de gesnipperde ui en een paar tenen geperste knoflook.

Dan voeg ik er 2 flinke theelepels Donkere misopasta aan toe en laat deze een minuut meebakken.

Daar gaat vervolgens 1 eetlepel verdunde tomatenpuree bij

Ik temper het vuur en voeg er een zakje van 5 gram Dashi no moto bij.

Dashi en tomatenpuree vormen een geweldig duo als je de vijfde smaak wilt benadrukken in je gerecht.

Dashi is het resultaat van gedroogde Bonito, een vis die in exotische wateren rondzwemt, en waar dus gedroogd poeder en bonitovlokken van gemaakt worden.

Ik vervolg met een eetlepel rijstwijn,
Een eetlepel Soja saus,
om alles vervolgens even een minuut zachtjes laten bakken,

En dan voeg ik een paar grote lepels uit de grote pan kippenbouillon erbij.
Het vergt even roeren, proeven en beoordelen.
De saus die je nu hebt moet wat lobbig zijn. Een beetje koud water met een theelepel maizena mag erbij om wat te binden.
Daar leg ik vervolgens de voorgebakken kipfilet in om een kwartiertje te laten garen.

Het vlees voor de soep is dan gereed, maar minstens zo belangrijk…de smaakmaker voor de soep ook. De jus van die kip is namelijk onmisbaar voor in de noodlesoep!

Terwijl de bouillon staat te trekken en de kip aan het gaarsudderen is, snijd ik wat spitskool en babypakchoy.
Ik zet dan ook wat handjes taogé gereed.
Deze drie groenten zullen vlak voor het opdienen voor korte of wat langere tijd gegaard worden in de kippenbouillon.
Spitskool blijft lekker knapperig, maar babypakchoy heeft wat tijd nodig om de steeltjes ook zacht te krijgen. Die steeltjes kun je er echter ook afsnijden.
Taogé heeft maar 15 seconden in de hete bouillon nodig. 
Dien het dan meteen op.

Je kunt natuurlijk ook andere groenten gebruiken. Choy sum, amsoi, kousenband, wilde spinazie, ja, zelfs andijvie deed het prima in de soep.

En voor de liefhebbers snijd ik een rood pepertje in dunne ringen.

Bij Noodlesoep horen er natuurlijk ook noodles. Deze haal ik bij de toko of Aziatische supermarkt.

Je kunt kiezen voor droge die je zelf enige tijd moet gaar koken.

Maar ik haal meestal de zachte ramen noodles in luchtdichte verpakking. Zie ook de video.

Die hoeven maar 2 minuten in heet water, maar ik leg ze liever na de groenten ook in de hete bouillon vlak voordat ik de borden ga opmaken.

Voor de presentatie snij ik het vlees in repen.

Soms kook ik er een paar Medium size eieren bij die ik in 7 minuten gaar. Dan blijft de dooier lekker zacht en mooi geel van kleur.

Deze keer echter geen eieren. Maar de borden komen echt wel vol!

Klik hier voor de video Noodlesoep Kip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten