Zoeken in deze blog

maandag 14 maart 2022

Sambal ansjovis

Bekijk de video hier!

Nodig:
75 gr. gedroogde ansjovis gewassen en geweekt
1 ui klein gehakt
2 of 3 habanero pepers klein gehakt
3 tenen knoflook
Deze keer hakte ik met mijn keukenhulpje ui, pepers en knoflook tegelijk klein.
1 flinke teen verse gember
1 flinke teen laos
Gember en laos maal je met elkaar tot een papje.
2 theelepels tomatenpuree
Zout en zwarte peper
1 tl trassi geraspt
1 el palmsuiker
3 el ketjap manis
1 el citroensap
1 dl olie

Bereiding:
De geweekte ansjovis sneed ik wat kleiner.
Ik spoelde ze eerst af tot er helder water boven stond. Daarna droogde ik ze af om ze vervolgens in wat hapklaar formaat te snijden.

Ik verhit voor sambal best wel veel olie. De olie die teveel is na het bereiden, gebruik ik als chiliolie in gerechten die wat pit kunnen gebruiken.

Het gemalen mengsel met de pepers, ui en knoflook bak ik rustig in de hete olie.
Er zal altijd wel wat bruinen tijdens het bakken maar het hoeft niet persé doorbakken te worden.
Als de verse specerijen zacht worden ben je toe aan de volgende stappen.

In dit geval gember en laos in gepureerde vorm.
Daarna voeg ik de geraspte trassi toe.
Het geeft een krachtige smaak aan het visgerechten, maar wees daar dan ook voorzichtig mee!
Met een of twee theelepels ben je er al.

Ik bak de tomatenpuree vervolgens net zo rustig mee, want dat verbrandt al na een minuut als het vuur te hoog staat.
Ik kijk ook wat het met de kleur van het gerecht doet. Zo’n mooie oranje-rode kleur vind ik altijd erg aantrekkelijk eruit zien.
Soms voeg ik er dan ook wat extra tomatenpuree aan toe.

En dan voeg ik de palmsuiker toe.
Kort omroeren en dan meteen de ansjovis erbij voegen.

De vloeibare ingrediënten voeg ik meestal als laatste toe.
Ketjap manis dus ook.
en ook het citroensap kan er dan bij.

Alle bestanddelen zitten nu in de wok.
Ik doe er dan een deksel op en laat de sambal op een sudderplaatje nog 15 tot 20 minuten heel zachtjes garen.

Serveer dit met exotische gerechten van Aziatische oorsprong.

Bekijk de video hier!

Daarna is het gereed om je lekkerste gerechten te tooien met een heerlijke pittige ansjovis beleving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten