Zoeken in deze blog

woensdag 3 maart 2021

Noodles met Garnalen en kippenpoot


Bekijk hier de videofilm Noodles met Garnalen en kippenpoot

Nodig:
Twee kippenpoten 
250 gr grote garnalen
1 teen knoflook 
een stukje madame jeanette of ajuma peper  
2 uitjes. 
1 of 2 eetlepels zoute Sojasaus 
1 el ketjap manis
1 teen verse gember 
1 theelepel 5 spicespoeder 
1 theelepel zout 
1 theelepel sechuan peperpoeder.
1 Fa-Chong worstje
een bosje selderij
1 maggiblokje

Voor de garnalen:
1 teen knoflook. 
1 theelepel uipoeder en 
1 of 2 theelepels paprikapoeder 

Voor de roerbaksaus
4 theelepels suiker, 
2 eetlepels soyasaus, 
2 eetlepels ketjap manis 

Bamivlees. Dat kunnen kleingesneden restjes vlees zijn die je hebt bewaard of ingevroren. Kipfilet of varkensvlees dat je bakt met peper, zout, knoflook en wat sojasaus. Daarna snijd je het klein voor roerbakken door de bami.

2 of 3 nesten droge noodles (Importmie of tjauwmin)

Voorbereiding:
Doe dit altijd als eerste!
Kook de Noodles gaar volgens voorschrift op de verpakking.
Giet ze daarna af en koel ze onder de koude kraan.
Laat ze daarna terdege uitlekken. 
Ik reken daarvoor minimaal een half uur uitlektijd. In deze tijd kun je al veel, zoniet alles voorbereiden voor de noodles en de kip.

Kip Marinade
De twee kippenpoten marineer ik enige tijd in een mengseltje van
1 teen knoflook
een stukje madame jeanette of ajuma peper
en 1 uitje. 
1 teen verse gember 
1 theelepel 5 spicespoeder 
Verder 1 theelepel zout 
en een theelepel sechuan peperpoeder. Dat haal je bij je toko. 
Voor kleur en smaak komen daar nog een of twee eetlepels zoute Sojasaus en ketjap manis bij.  
Maar dat kijkt niet zo nauw.  
Je kunt daar gerust mee op je gevoel aan de gang gaan! Je keuken is immers geen laboratorium. 

Je kunt ook de hele peper gebruiken als je een pittige hap lekker vindt en zelfs de zaadjes hoef je er niet uit te halen.

Alles vermaal ik in mijn Magic Bullet.
Ik voeg daar vervolgens een beetje olie of een paar eetlepels water bij om het malen makkelijker te maken.

De bullet schroef je dicht en deze maalt het mengsel tot een bruikbare marinade.


Kip marineren

De kippenpoten doe ik in een goed afsluitbare plastic zak, waar ik de marinade ook bij doe.
Ik masseer het een beetje in de kip en hou daarbij schone handen.
En daarna kan de kip in de koelkast om een uurtje of langer te marineren.

Kip roosteren
Na het marineren stel ik de oven in op 160 graden.
De kip leg ik op een roostertje en dan begint er een heel rustig garingsproces.
Ik let daarbij niet op tijden maar kijk gewoon om de 20 minuten door het raampje van de oven of het goed gaat.
Verder heb ik geen haast.

Garnalen kruiden
Voor het kruiden van de garnalen pers ik een teen knoflook.
ik strooi ook
1 theelepel uipoeder en
1 of 2 theelepels paprikapoeder over de garnalen.

Even mengen en dan wegzetten.

Bereiding Garnalen:
Ik verhit wat olie in een pan.
Daar bak ik die garnaaltjes in luttele minuten, denk daarbij aan 2 of 3 minuten, mooi rood van kleur.
Later zal ik ze door de noodles mee verwarmen.

Fa Chong
In mijn noodles waardeer ik de smaak van Fa-Chong zeer.

Fa-Chong is en chinees worstje dat ik gemakshalve vergelijk met Spaanse Chorizo. Elke eetcultuur heeft zo z’n specialiteiten en ook de worstsoorten vinden daarin hun oorsprong.

Ik gebruik deze keer Fa-Chong Kip!

De worst snijd ik in minidobbelsteentjes en leg dit eveneens bij de rest van de ingrediƫnten.

Ik speel ook nog een beetje vals. Want in plaats van een van de exotische groenten uit de toko, gebruik ik gewoon andijvie uit de supermarkt. Dat is ook uitstekend in een bami als vervanger van bijvoorbeeld Choy Sum of pakchoy
Ja! Soms moet je improviseren.

Ik verwerk ook altijd standaard een bosje selderij in mijn miegerechten.
Het heeft niet veel om het lijf maar verfrist het gerecht als je het er op het laatste moment doorheen mengt.

Bamivlees
Belangrijker echter is het vlees dat ik in de mie gebruik.

Dit is bamivlees, zoals ik dat noem.
Dat heb ik een paar dagen geleden rondom gebakken en laten afkoelen. Gewoon met peper en zout en wat ui- en knoflookpoeder.
Soms voeg ik daar nog wat sojasaus of oestersaus aan toe.

Het vlees kun je na het bakken of grillen, invriezen en als het nodig is ontdooien om te roerbakken door je bami of nasi.

Even klein hakken en dan wegzetten voor later.

Roerbaksaus
En dan nog even de roerbaksaus die ik door de mie ga roerbakken. Deze bestaat uit
een paar theelepels suiker,
twee eetlepels soyasaus,
en…
twee eetlepels ketjap manis

Intussen is de kip gereed.

Deze heeft een klein uurtje op 160 graden geroosterd in een bescheiden oventje. 

Roerbakken
Ik verhit de olie, strooi er wat zout in en laat dan ui en fa-chong erin los!
Dan nog de knoflook. Nu pas omdat ik verbranden wil voorkomen.
Na een paar minuten roerbakken op hoog vuur kan het gesneden kippenvlees erbij.
Dan de verse andijvie! Mijn vervanger voor exotische groenten!
’t bakt lekker weg en smaakt straks in de mieschotel uitstekend!

Die mie is inmiddels al goed uitgelekt en ingedroogd.
Ik heb het tussendoor ook met mijn handen een paar keer los geschud. Dat roerbakt een stuk gemakkelijker dan wanneer je zo’n bijeengekleefde klont noodles in je wok stort.

In eerste instantie temper ik het vuur om de mie goed met de overige inhoud van de wok te mengen.

Maar daarna gaat de vlam weer voluit en warm ik alles goed door!

Intussen voeg ik ook de roerbaksaus toe aan de mie. Dat helpt in eerste instantie een beetje bij het voorkomen van aanbakken.

De mie raakt wat losser en gaat goed door de pan heen.

De selderie is aan de beurt, en om het compleet te maken, nog even een grootmoederstruuc met het maggiblokje! Verpulver deze door de mie.
Daarna alles nog even goed roerbakken. 

Het resulaat: Lekker losse drooggebakken mie! Een feestje tussen je chopsticks!

Nu nog even de garnalen er doorheen roeren en dan kun je de wok gaan leeghalen!


Bekijk hier de videofilm Noodles met Garnalen en kippenpoot


Geen opmerkingen:

Een reactie posten