Zoeken in deze blog

zaterdag 6 maart 2021

Mosselen Outdoor



Mosselen!

En dan met name de mosselen die ik graag buiten op mijn bqq bereid!
De traktatie uit de zee die je wegspoelt met een lekkere wijn!



Nodig:
2 kg mosselen
1flinke ui! 
3 of 4 tenen knoflook
1 eetlepel Peterselie
1 eetlepel Selderie
1 eetlepel Rozemarijn
Wat gesneden worteltjes
Zout
Zwarte peper
Een kwart liter witte wijn!
50 gr roomboter 

Eerst nog even voor de knoflooksaus! 
Een kopje Mayonaise,
een eetlepel water,
een theelepel zout,
ook wat zwarte peper,
twee theelepels van de echte Lea & Perrins Worcestersaus,
Een paar druppels tabasco,
en 3 of 4 grote tenen knoflook. Die wrijf je goed fijn en voegt ze bij de andere ingrediƫnten.

En dan roer je de boel tot een lekker gladde saus.
En als je het leuk vindt, kan er altijd nog wel wat peterselie of selderij doorheen.


En dan… De mosselen!

Heb je geluk, dan valt er weinig aan schoon te maken.
Maar vaak zitten er zeepokken op vastgegroeid. Op zich kunnen ze geen kwaad, maar als ze tot gruis koken kan dat zo irritant knarzen tussen je kiezen.
Dus schraap ik ze van de mosselen af. Net als de baarddraden die er heel soms aan vastzitten.
En dan zoek ik ook meteen de kapotte mosselen eruit.
En wat blijft drijven is dan ook meteen kansloos!

Bereiding
Ik zoek altijd een ruime pan uit. In het filmpje koos ik voor een grote wok.
Daar smelt ik wat roomboter in!

Voor ik de wok beetpak doe ik wel even een handschoen aan! Want dit vuurtje is aanmerkelijk heter dan het gasvlammetje in huis.

En dan kun je gaan bakken.
De harde groenten eerst! Dus worteltjes en uien in de hete boter! Overigens zitten de tenen knoflook er in het filmpje ook al doorheen hoor!

Dan even wachten en de hitte z’n werk laten doen… Af en toe beetje roerbakken… 

En als de ui en wortelen lekker hebben liggen sudderen, stort ik de mosselen in de hete wok!

Peterselie en selderie strooi ik er lekker bij en natuurlijk, zout en peper!

Ik sluit de pan het liefst even om de boel weer op temperatuur te laten komen. In het filmpje sluit ik g gewoon het deksel van de bbq. 
Maar al snel is het tijd om weer wat om te scheppen!

En als de schelpen gaan openstaan en je de roomblanke mossel kunt zien zitten, weet je dat het tijd is om de wijn erbij te gieten!

Ik doe dat puur voor de smaak, want de mosselen gaan erzonder ook wel wijd openstaan!

Ik schep ze alleen flink door die wijn heen, laat het geheel nog een minuutje doorwarmen en dan smullen!

Mosselen, knoflooksaus, wijn en stokbrood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten