Zoeken in deze blog

maandag 22 februari 2021

Vega Noodles


We kiezen vaker voor vegetarische voeding. Makkelijk Koken gaat daarin mee en demonstreert af en toe wat mogelijkheden.

Deze keer ben ik aan het werk gegaan met Vega noodles.

Importmie die ik bereid met het vegetarische alternatief voor kip!


Bekijk de video voor dit recept hier!




Nodig: 

1 pak Importmie


1 doos Kipstuckjes vd vegetarische slager Grof gesneden.


een paar grote tenen knoflook.
een ui
een teen verse gember klein gehakt
een teen laos zeer klein gehakt
1 pepertje
Een halve rode paprika
Een stuk winterpeen
Verse koriander of selderie.
Shanghai paksoy of Baby pakchoy
Shiitake mushrooms

Voor de woksaus:
1 tl sojabonenpasta
1 tl Vegetarian mushroomsauce
1 tl sojasaus
1 tl sechuanpeper,
1 tl knoflookpoeder,  
1 tl uipoeder 
1 tl zout.
Zout naar smaak
Olie



Voorbereiden:

Ter voorbereiding snij ik de wat te grote stukken Kipstuckjes in kleinere delen… niet te rigoreus. Want ik wil de suggestie van kipfilet behouden.

Maar veel meer doe ik er niet mee.

Dat betekent dat ik snel verder kan met de rest van mijn mis èn place.


De mie kook ik zo vroeg mogelijk, want ik werk graag met goed uitgelekte mie, en dat uitlekken en drogen kost wat tijd.

 

Tijdens het koken trek ik de noodles uit elkaar.

Na exact twee minuten giet ik de mie af en spoel deze koud af.

Daarna laat ik de mie minimaal 30 minuten uitlekken onder af en toe keren in het vergiet.

Ik wil graag uitgelekte mie omdat mijn gerecht anders klef en kleverig wordt tijdens Het roerbakken. En ik hou van lekker droog gebakken mie.

Deze mie blijft dus nog even staan.


En als ik uiteindelijk klaar ben met mijn voorbereidingen, kan ik meteen beginnen met het roerbakken.


Snijden en hakken:

Voor de mie en de vegastukjes pers ik de tenen knoflook.


Ik snipper ook de ui.


En Ik hak de verse gember en de teen laos zeer klein.


Het pepertje snij ik fijn. De vegastukjes hebben namelijk wel wat behoefte aan een beetje pit, en trouwens… ook aan wat zout. Anders blijft het een slappe hap. Jaah… Het vraagt om wat extra aandacht.


De paprika snij ik wat groffer. Maar eerst snij ik de zaadlijsten eruit.


De winterpeen schraap ik eerst, was ‘m dan schoon en snij er dan dunne plakjes van.


Oplettende kijkers van de video merken op dat ik de hardere groenten gewoon bij elkaar voeg in een schaaltje. Zo gaan ze later ook de wok in. Gezellig samen!


Voor mijn gerecht gebruik ik ook verse koriander. Maar als je er niet van houdt kun je het gewoon overslaan en je beperken tot selderie.

Ikzelf snij ze beiden klein en voeg ze bij elkaar in een schaaltje.


De Paksoi noemt men bij Appie, Shanghai paksoy. 

Als je naar een echte toko gaat kun je misschien beter uitkijken naar Baby pakchoy.

Ik snij deze groenten en leg ze in een schaaltje.


Een van mijn favorietjes zijn deze Shiitake mushrooms. Ik vind ze wat malser dan de relatief droge kastanjechampignons.

Ik snij ze grof. Hele kleintjes laat ik heel.



De woksaus.

Die maak ik niet te ingewikkeld!

Uit mijn pot sojabonenpasta haal ik om en nabij een theelepel van het gefermenteerde goedje.

Daarbij voeg ik ook een eetlepel Vegetarian mushroomsauce. Niet omdat het vegetarisch is maar omdat ik het gewoon lekker vind. Ik gebruik het vaak in mijn oosterse gerechten.


Als laatste voeg ik nog een theelepel sojasaus toe aan de mix. 


De saus meng ik nog wel even goed met een lepeltje.


Kruidenpoeders

Ik ondersteun de smaken van mijn verse ingrediënten meestal met kruidenpoeders.

Ook nu gebruik ik een theelepel sechuanpeper, een theelepel knoflookpoeder,  een theelepel uipoeder en een theelepel zout. Het kan als een kruidenmix in één schaaltje.


Inmiddels is de mie goed uitgelekt. In de video kun je zien wat er in die tijd nog aan aanhangend water uit is gelekt.

Ik maak er ook een gewoonte van om de miesliertjes goed los van elkaar te schudden of trekken. Dat maakt het roerbakken en het verdelen van de ingrediënten door de mie, een stuk makkelijker.

Nu weet ik zeker dat ik de mie lekker droog kan bakken.


Bereiding:

Uiteraard bak ik alles in olie. Kies zelf de olie uit die je het lekkerst vindt. Ik hou het op zonnebloemolie die ik goed heet maak in de wok.


En dan begin ik met de vegakip. In eerste instantie kleeft het nog aan de bodem van de wok. Maar na wat rondscheppen en afschrapen blijft het goed los van de bodem. Je kunt ook een antiaanbakwok gebruiken.

Pas als de stukjes beginnen te bruinen start ik met het toevoegen van ui en de knoflook, gember en laos,

Nauwelijks een halve minuut later schenk ik het schaaltje met de wortel, paprika en het pepertje leeg.


De shiitake kunnen er seconden later ook wel bij.


Ik begon met weinig olie maar als het nodig is doseer ik een beetje erbij.


En dan even lekker laten doorwarmen.


Vlak voor ik de mie toevoeg roer ik de paksoy even door de hete pan. Het heeft niet lang nodig. 15 of 20 seconden.


Daarna schud ik het vergiet met de bami leeg in de wok.


Ik probeer de mie zoveel mogelijk op het hete staal van de wok te bakken. Maar af en toe ontkom ik niet aan wat extra vet.


De saus kan er intussen wel overheen.


En blijven roerbakken!


De droge kruiden volgen zodra ik het gevoel krijg dat de mie warm begint te worden.


En zo bak en roer ik verder. Stilstaan is geen optie want dan bakt de mie zeker aan, en dat wil ik  niet!


De noodles zijn in principe gereed. Alleen de groene confetti moet er nog in, oftewel koriander en selderie.


Vega Noodles! Try Before you die!  


Want als je nooit wat probeert, ontdek je ook nooit wat nieuws.


Bekijk de video voor dit recept hier!

1 opmerking: