Zoeken in deze blog

donderdag 11 maart 2021

Vegetarische Pompoensoep


Bekijk hier de videofilm Pompoensoep

Nodig
1 of 2 groene of rijpe bakbananen

gele spliterwten

1 flinke Ui klein gehakt

3 tenen knoflook geperst.

2 of 3 grote tomaten gehakt

1 winterpeen klein gesneden

1 klein blikje kikkererwten

1 ronde pompoen in blokjes.

2 tl korianderzaad geroosterd en gevijzeld

2 tl komijnzaad geroosterd en gevijzeld

2 tl curcumapoeder

2 groentenbouillonblokjes
een klein bosje selderie gehakt
Stokbrood, groentebrood of olijvenbrood.

Bereiding
Om te beginnen maak ik eerst de soepballetjes.
De soepballetjes voor de pindasoep, zijn ook uitstekend geschikt voor dit recept.
We kennen ze als tomtom.
En ze zijn hier al diverse malen aan de orde gekomen.

Tomtom maak je van groene of rijpe bakbanaan. De rijpe smaakt zoeter.

Ik snij de banaan in drie of vier stukken, kerf de schil in en breng de stukken dan aan de kook met water.

De groene banaan moest ik vrij lang laten koken. Na ca 45 minuten was ik tevreden. De vork prikte er goed doorheen en de schil liet erg makkelijk los.

Dan maal je de banaan tot pulp. Daar moet je balletjes van kunnen draaien, en dus is het nodig om een goed kneedbare substantie te maken. Ik voegde ook een klein beetje lauw water toe om dat te bewerkstelligen. Een keukenmachine is daar handig bij.

Ik merk hierbij op dat je zelf dient te bepalen of je er wat zout bij wilt voegen voor de smaak.

De balletjes draaide ik eenvoudig door mijn handen te bevochtigen en de balletjes daarmee te rollen. Erg makkelijk!

Dek de balletjes af met keukenfolie. Je kunt ze voor gebruik opwarmen in de magnetron, of ze last minute aan de soep toevoegen om mee te verwarmen.

De soep
Mijn soep bestaat uit onder andere gele spliterwten.
Die hebben enige tijd nodig om zacht te worden. Ik zet dit daarom als eerste op het vuur.
een tweetal limonadeglazen vol leek me wel gepast.
Eerst spoel ik ze af. Het is namelijk nogal stoffig spul.
Daarna zet ik ze op met twee liter water.
Tijdens het koken schuim ik af en toe de eiwitten eraf. Net zoals dat bij het bereiden van snert noodzakelijk is.

Intussen heb ik de tijd om de overige voorbereidingen te treffen.
Ui snijden, knoflook persen, wortel hakken, en natuurlijk pompoen schillen.
Wees voorzichtig bij het schillen vd harde pompoen!
Gebruik bij voorkeur een goed scherp mes.

Ik rooster graag zelf mijn specerijen. In dit geval koriander- en komijnzaad.
Daarna wrijf ik ze ook nog fijn in een vijzel.
Dat hoef jij natuurlijk niet te doen! De poederkruiden uit de supermarkt of toko zijn ook goed.
Maar van mijn methode weet ik zeker dat het resultaat puur is.

Ik controleer na ca 40 minuten hoever de garing van de gele erwten is gevorderd.
Als ik de erwtjes tussen mijn vingers kan fijnwrijven is het tijd om de pompoen toe te voegen.

Pompoen is redelijk snel gaar.
Daarom wacht ik niet te lang met het toevoegen van de overige ingrediƫnten. Al na 15 minuten voeg ik de kikkererwten, ui, tomaat en wortel toe.
Ook de curcuma, gemalen koriander en komijn gaan er meteen in.
Dat geldt ook voor het groentenbouillonblokje. Dit was de eerste keer. Het bleek later noodzakelijk om er nog een blokje groentenbouillon aan toe te voegen, omdat dat de smaak ten goede kwam.


Blijf vooral regelmatig roeren en zorg dat er geen afzetsel op de bodem aankoekt. 

Als de pan soep een half uurtje heeft geprutteld, neem ik mijn toevlucht tot de staafmixer. Geweldige uitvinding!

Maar het kan natuurlijk best zijn dat je een groffere textuur in je soep wilt hebben.

In dat geval is het goed om eerst wat van de groffe delen af te zeven met een schuimspaan.
Na het pureren kun je die weer terug in de pan doen voor dat lekkere gevoel om ergens op te kunnen kauwen.

De tomtom soepballetjes voegde ik na het pureren toe en liet deze nog 5 minuten mee verwarmen.

De selderie die ik had fijngehakt voeg ik vlak voor het opdienen nog toe.

Bijgerecht
Een broodje bij de soep is gewoon lekker.
Maar dit recept is in coronatijd samengesteld en gefilmd. Om de lokale horeca een hart onder de riem te steken haalde ik mijn brood bij een van de worstelende horecagelegenheden.
In dit geval werd ik aangenaam verrast met olijven- en groentenbrood. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten