Zoeken in deze blog

dinsdag 16 februari 2021

Rundertartaar met frisse saus en Kerriekool

Bekijk de video voor dit recept hier!

Nodig voor 2 tot 3 personen:

Een halve spitskool
een gesnipperde ui, 
een tomaat die ik in miniblokjes snij, 
een lepeltje kippenbouillonpoeder, 
een theelepel knoflookpoeder, 
zwarte peper, 
zout en 
twee flinke theelepels Engelse kerrie. 
Zonnebloemolie




Bereiding van de kool:

Ik snij De kool doormidden, verwijder het hart en verdeel een helft in dunne reepjes om deze te kunnen roerbakken.

Eerst bak ik in hete olie de ui en de tomaat.

Dan voeg ik knoflookpoeder en kerriepoeder aan de ui en de tomaat toe.

Vervolgens in twee of drie stappen de gesneden spitskool.

Ik roer het lekker door de gele massa in de pan, waarna er een beetje zwarte peper en wat zout bij kunnen.

Het kippenbouillonpoeder voeg ik als laatste toe. Dat hoeft niet verhit te worden. Dat is al tijdens het productieproces gebeurd om die kipsmaak er aan te kunnen geven. Je hoeft het er alleen doorheen te roeren en vervolgens de kool van het vuur af te halen.

En terwijl dit goed warm wordt gehouden kun je aan het sausje voor de tartaar beginnen.

Nodig voor de saus:

6 eetlepels Fritessaus, 
3 eetlepels tomatenketchup en 
twee theelepels Franse mosterd
zoetzure augurk waarvan ik een eetlepel fijn hak. 
10 Zilveruitjes fijn gehakt.
Een grote teen knoflook
Een topje geroosterde paprika, in dit geval uit een potje, kleingehakt.

Nog even goed mengen met de rest van de ingrediënten en natuurlijk proeven!

En dan is het saus voor de tartaartjes gereed.

Het Is weer ’s wat anders dan de bakboter met uitjes die ik er normaliter overheen zou lepelen!

In de tussentijd heb ik wat water opgezet om wat Zilvervliesrijst gaar te koken als onderdeel van mijn avondmaal. En terwijl dat staat te koken, bak ik voor mijn rijstloze tafelgenoot wat aardappeltjes goudgeel. 



Bereiden Tartaartjes:
Deze tartaar gaat heel eenvoudig maar lekker door de hete roomboter of margarine.
Bak ze naar eigen smaak rare medium of weldone. 
En dan is het alleen nog een kwestie van een mooi bordje samenstellen en aanvallen!


Menusuggestie:

Een decoratief bolletje zilvervliesrijst,
De tartaar met de frisse saus er bovenop,
Een flinke dot spitskool waar die heerlijke kerriegeur vanaf dampt,
Boterjus met uitjes over de rijst…
En dan heb je alleen nog bestek nodig om er smakelijk van te gaan zitten genieten!

Een heel gewone Hollandse prak! Maar tóch weer met een exotische twist!
Het is gewoon bijna niet weg te denken uit onze eetcultuur!
Je gaat er bijna vanzelfsprekend mee aan de slag!
En dat doe je samen met Makkelijk Koken!

Want als je nooit wat probeert, ontdek je ook nooit wat nieuws! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten