Zoeken in deze blog

vrijdag 18 december 2020

Bietensalade


Klik hier voor de video


Nodig:

Een klein potje rode bieten,
Een blikje Corned beef, 
Een blik artisjokharten,
4 Eieren, die kook ik samen met de aardappelen…
Zwarte Peper
Zout,
1 tomaat,
twee el Zilveruitjes,
2 el dobbelsteentjes zoetzure augurk,
1 ui,
1 teen knoflook,
1 lenteui,
2 eetlepels uit een blikje gezoete mais,
Een stuk rode puntpaprika,
Een paar rolmopsen,
twee handenvol grote wokgarnalen,
Wat jonge blaadjes romanosla
Een rode ui,
Een klein beetje bakolie,
4 tl milde paprikapoeder.
4 grote aardappelen 
Een punt geroosterde paprika uit pot
1 rode ui in ringen gesneden
Mayonaise naar behoefte


Eerst de aardappelen koken.
Die verwerk je doorgaans koud als je een salade maakt. Omdat ze dus tijd nodig hebben om af te koelen is dat het eerste dat ik voorbereid. Schillen, wassen, koken en afkoelen.

Het is een slimme gewoonte om de eieren bij de aardappelen in de pan mee te laten koken. Haal ze er dan wel op tijd weer uit!
Als de aardappelen een paar minuten later ook gaar zijn, druk ik ze met een vork stuk en plaats ze dan op een koele, tochtige plek om ze zo snel mogelijk te koelen.

De garnalen zijn nog rauw. Ik kruid ze na ze gepeld te hebben, met wat zwarte peper en knoflookpoeder.
Dan bak ik ze een minuut in een beetje olie.
Ze beginnen snel rood te worden. Ik keer ze ook vrij snel om en om in de pan.
en dan voeg ik er nog een paar theelepels milde paprikapoeder aan toe.
Ook deze mogen vervolgens even afkoelen.

De bieten hak ik klein. 

In deze salade is corned beef onmisbaar! 
Ik roer en prak het graag goed los! 

Ik meng de knoflook eerst even met de uitjes en de mais. Dat bevordert het gelijkmatig verdelen van de kleinere hoeveelheid knoflook.


Eerst meng ik de bietjes en de aardappelen.
De bietjes gaan als eerste in de mengkom. 
Daar voeg ik dan de aardappelen bij. Niet andersom.  
Dan kan ik namelijk de mengverhouding en de kleur beter bepalen. Omdat ik veel op gevoel doe.
Dan meng ik er twee eetlepels Mayonaise, bij voorkeur van een A-merk, doorheen.

Vervolgens gaat het vlees erin.

Dan een mengsel van ui, knoflook, mais, lente-ui, steentjes augurk, een ei, Zout en peper.

Proef altijd even , want een laffe salade gaat ‘m niet worden op je fuif!



Ik maakte ter decoratie bootjes gevuld met slamix. De gewassen en droog gedepte slablaadjes lenen zich uitstekend om als bootjes te vullen met wat van het bietenmengsel, een zilveruitje, en een dun reepje geroosterde paprika erop.
Leuk toch? Je pakt ze bij het eten gewoon op en zet je tanden erin!

De salade kan verder opgemaakt worden!
Ik maak er een mooi bedje van op een serveerschaal.
Dat smeer ik in met een laagje mayonaise.
En dan is het een kwestie van een beetje decoratief omgaan met de slablaadjes, de gevulde bootjes, de garnalen, en de rolmops.


De rolmopsen heb ik in schijfjes gesneden en een plekje gegeven op de salade. Haal wel de houten prikkertjes die er in de fabriek zijn ingeprikt uit.

Er waren ook eieren en ook die plaats ik ergens op of om de salade heen.

Net als de artisjokharten. Een verrijking van de salade!

Gebruik rode uiringen om de salade te decoreren.

En de tomaat die ik in partjes sneed, maakt het niet alleen mooier maar ook lekkerder.

Laat de salade koelen.

Het is een heerlijke salade die er goed in gaat met een stokbroodje, Turks brood of op een boterham in je broodtrommeltje voor je op werk.

En je kunt je eigen feestelijke combinaties maken en variƫren zoveel als je wilt!

Want als je nooit wat probeert, ontdek je ook nooit wat nieuws.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten