Zoeken in deze blog

zaterdag 26 december 2020

Gestoofde Lamsbout

Nodig:
1 kg lamsbout zonder bot
3 blaadjes Laurier,
2 tenen knoflook, 
1 tl knoflookpoeder,
1 tl uipoeder,
1 tl mosterdpoeder,
1 tl milde paprikapoeder,
1 el Italiaanse kruiden,
1 runderbouillonblokje,


zout,
Zwarte peper,
1 lepel tomatenpuree, Los dat op in een lepel water voor de verwerkbaarheid,
2 grote tomaten
1 dl olie 
1 middelgrote ui,
1 rode puntpaprika,
4 takken selderie fijn gehakt

Voorbereiding:
Snij het vlees in grote stukken.
De vetjes laat je lekker zitten.
Dat vet vindt je na het stoven niet terug, maar het geeft je stoofpotje wel een lekkere smaak. Het vlees snijd ik niet te klein want het slinkt enigszins in de pan. 

Hak alle ui, knofloook, paprika en tomaten en selderie.

Je kunt ervoor kiezen om alles heel fijn te snijden, of juist voor een groffe textuur te kiezen.

Bereiding:
Stoven doe ik in mijn gietijzeren Dutch Oven! Een perfecte pan die ik zowel op gas als buiten op open vuur kan gebruiken.

Het duurt een paar minuten voor deze goed voor verwarmd is.

Eerst het vlees even rondom dichtschroeien.
Daarna leg ik het lekker gebruinde vlees in een schaal voordat ik aan de volgende stappen begin.

De uitjes en knoflook gaan als eerste in het nog kokend hete vet.
Ik temper dan wel het vuur want de rest van de ingrediƫnten hoeven niet zo hard te bakken.
De paprika volgt al snel.
De tomaten geven veel vocht af, waarmee de aanzetsels al van de bodem van de pan loskomen. Belangrijke smaakmakers in de stoofschotel!
En dan voeg ik de tomatenpuree erbij.
Dan is de basis gereed om het voorgebakken lamsvlees aan toe te voegen.
Direct daarna kan de kruidenmix er doorheen geroerd worden.
meng dit goed door al het vlees.


Het rundvleesbouillonblokje heb ik intussen opgelost in een liter water.
Dat voeg ik voorzichtig toe om de suddersaus niet te waterig te maken.
Maar meestal zorgen de tomaten en de puree voor een lekker lobbige jus.

En dan nog even de selderie erin! Je kunt het, zoals ik heb gedaan, fijnhakken en zo toevoegen. Maar je kunt ook de hele takjes aan de sudderpan toevoegen.

En dan kan de stoofpan op een heel laag vlammetje, op de kleinste gasbrander, en bovenop een sudderplaatje, gedurende een paar uur langzaam gaarstoven.

Ik laat het verder met rust, maar kijk na twee of twee en een half uur hoe de stand van zaken is.

Hoe zachter het vlees, hoe meer het me gaat aanstaan!

Als de lamsbout bijna gereed is, snijd ik kruimig kokende aardappelen en kook deze gaar.
Ik zet ook bv spruiten met water op het vuur.

Als het vlees goed is gestoofd en de jus lekker is ingekookt kun je aan tafel! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten