Zoeken in deze blog

maandag 26 oktober 2020

Sambal Garnalen Cocos

Klik hier voor de video Sambal Garnalen Cocos


Nodig:

200 gr Gedroogde garnalen
een flinke ui
een bolletje Chinese knoflook. 
3 of 4 grote Madame Jeanette pepers
3 a 4 el tomato frito of verdunde tomatenpuree

laospoeder,

Gemberpoeder,

palmsuiker,

kristalsuiker 

een handvol kemirienoten. Ter voorbereiding stamp ik ze in een vijzel klein waarna ze in mijn Magic Bullet tot pulp gemalen kunnen worden. Dat doe ik voor het gemak tegelijk met de grof gehakte knoflook en de Madame Jeanette.
geraspte trassi
een kopje santen

Voorbereiding:
Eerst schoon ik 200 gram garnaaltjes op van steentjes, harde delen en andere rommel. 

Daarna spoel ik ze schoon en laat ik de gedroogde garnalen weken in heet water. 

Het zal weliswaar afkoelen maar na een uurtje zijn de garnalen voldoende geweekt om verder te verwerken.


Ze komen na het weken terecht in mijn hakmachientje. Meestal hou ik wat apart omdat ik groffe stukjes in mijn sambal wel lekker vind om op te kauwen.



Bereiding:

Ik fruit eerst de uitjes.


Na enkele minuten voeg ik de gemalen kemirienoten, knoflook en pepers toe.


Na twee of drie minuten voeg ik de trassi erbij.


En dan een flinke eetlepel van die verdunde tomatenpuree.


Na een minuut kunnen de gemalen, EN de hele garnalen in de pan meebakken.


Dan strooi ik er twee theelepels Gemberpoeder of Djahé bij.

Daar gaat vrijwel meteen het laospoeder achteraan.


In sambal ben ik niet zuinig met zout. Een flinke theelepel gaat erin.

Dan nog wat zwarte peper.


Ik wil graag een mooie kleur aan de sambal meegeven. Wat extra tomatenpuree helpt daarbij. 


Laat dit hete mengseltje nog even een paar minuten lekker sudderen en pruttelen in je wok. Het mag daarbij best even inkoken en zelfs langs de randjes beginnen te bruinen. Roer daarbij af en toe in de massa.


Ik voeg vervolgens een kopje santen, kokosmelk dus, en twee eetlepels palmsuiker en kristalsuiker toe. Deze soort santen zit in een zakje dat je op dient te lossen in 150 ml water.

De santen voeg ik in 2 of 3 keer toe,  zodat mijn pan met inhoud niet ineens afkoelt, en de koksmelk wat makkelijker inkookt.


En dan zet ik de pan op een sudderplaatje om de sambal nog een half uurtje zachtjes te laten garen en nog wat in te koken.


Blijf roeren om de paar minuten. Je wilt immers niet dat je sambal gaat aankoeken of aanbranden aan de bodem. En geloof me, zelfs met een antiaanbakpan kun je onaangenaam verrast worden.


Info:

De sambal schep ik direct uit de kokend hete pan in de potjes en sluit deze vervolgens zo snel mogelijk. Bij het afkoelen trekt de inhoud enigszins vacüum en zo blijft de sambal in de koelkast nog wekenlang houdbaar.


Gebruik na openen uitsluitend een schone vork of lepel om de sambal uit het potje te halen en sluit het potje weer zo snel mogelijk af. Dan heb je het langst plezier van je werk.


Klik hier voor de video Sambal Garnalen Cocos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten