Zoeken in deze blog

vrijdag 2 oktober 2020

Inktvis salade

Klik hier voor de videofilm



De smaak van de zee! 

Het is altijd succesvol als je een voorgerecht van zeevruchten presenteert.

Inktvis als koud voorgerecht vergt wat voorbereiding, maar de beloning is het waard!

Deze keer met Spaanse Olijven.


De schoongemaakte inktvisjes kun je bij de toko volop kopen.

Ik ontdooi dan 2 inktvisjes voor 2 personen.


Om een salade ervan te maken dienen ze in dunne reepjes gesneden te worden en vervolgens gedurende een klein uur gekookt te worden in water. 

Daarna giet je ze af en koelt ze met koud water.

Goed uit laten lekken!

Het resultaat is lekker zacht en je kunt er vanaf dat moment alles van maken!


Voor 2 van die hoedjes inktvis maak ik een lekkere marinade.

Daarvoor gebruik ik:

een half klein gesneden uitje,

3 tenen knoflook die ik goed fijnwreef. 


We gaan verder met:

4 eetlepels van een lekkere olijfolie waar ik niet al te zuinig mee omspring.

4 theelepels witte natuurazijn. Maar rijstazijn heeft net even wat meer smaak en geur.

Verder een eetlepel Worcestersaus,

zout en zwarte peper,

1 eetlepel citroensap

en een paar lepels vol Spaanse olijven. 


Na al dat lekkers strip ik ook nog een paar takjes verse tijm die ik ook fijn hak. 

Van de rest van de salade kun je maken wat je wilt.

Ik snij hier nog wat rode paprika erbij.

Van een bosje bieslook snij ik de droge puntjes weg en hak ze dan net als de tijm, fijn voor in de dressing.

Je kunt nu de inktvisringetjes bij de dressing voegen en mengen.


Laat je lekkere trek je inspireren!

Dat doe ik ook vaak. Daarom bedacht ik dat een handvol cocktailgarnalen wel smakelijk zouden bijdragen aan dit gerecht. 

Pel ze helemaal en voeg ze na het wassen toe aan de inktvisringen en de dressing.

En dan lekker mengen.

Het beste kun je de inktvissalade koelen voordat je deze opdient.


Als je gaat opdienen Kun je de salade garneren met van alles en nog wat!

Lenteuitje, rood uitje, (cherry)tomaat, 

…nog een beetje van die heerlijke olijfolie…

Groffe zwarte peper...


Njoy!


Klik hier voor de videofilm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten