Zoeken in deze blog

vrijdag 5 juni 2020

Vruchten van Venus Zaans BBQ Journaal

In de serie Zaans BBQ journaal presenteert Makkelijk Koken op ZaanTV, een aantal recepten voor zomers Outdoor koken! Deze videofilms kun je hier ook bekijken.


Ik maak garnalen en Venusschelpen op de gasbarbecue.

Het vergt een klein beetje voorbereiding, maar dan hèb je ook wat!


Nodig:

20 gram roomboter.

Een paar eetlepels olijfolie.

Grove zwarte peper.

Niet te fijn gemalen zeezout.

een klein uitje fijn gesnipperd.

2 tenen knoflook geperst of in hele dunne plakjes gesneden.

een 8-tal kleine chili’s.

een handje fijn gehakte selderie.

Een afbakbrood of een kant en klaar stokbrood.


Intussen spoel ik de schelpen af. Aan de garnalen doe ik niets want die zijn al gaar. Maar de boel moet wel even goed uitlekken. Dat mag bij elkaar. Want zo gaan ze straks ook de oven in.


Bereiding:

De oven verwarm ik voor op 150 tot 200 graden. Een thermometer is daarbij erg handig! 


Dan plaats ik de schaaltjes in de oven, of de gasbarbecue, om het vet te verhitten.

Het afbakbrood kan er dan ook bij.


Als het vet in de schaaltjes heet is roer ik er de ui, knoflook en chili’s doorheen.


Dan is het tijd om de schelpen en garnalen tegelijk met de selderie in de schaaltjes te scheppen.

Verdeel ze evenredig,  sluit de oven maar lepel tussentijds wat van het hete vet in de schelpen.

Dan mogen ze in de gesloten grill nog een minuut of 8 in het kruidige vet garen.


Na korte tijd zijn de ‘ Vruchten van Venus’ gegaard en kun je aanvallen!

Wat is er lekkerder dan schelpjes en garnalen smullen, je stokbroodje dopen in de hartige jus, en met je tafelgenoten genieten van je maaltje met een Twist!?


Ik ben een poosje aan het rommelen geweest met dit receptje. Een makkelijkere manier om de gesmolten roomboter te doseren, is door het in een pannetje te verhitten en vervolgens over de schelpen en garnalen heen te verdelen ipv andersom. De shots in de video zijn gemaakt tijdens een andere sessie met venusschelpen. Maar, dat wilde ik je niet onthouden, en ja,  je ziet het, met beide methoden boek je succes. 


Klik hier voor de video Vruchten van Venus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten