Zoeken in deze blog

vrijdag 5 juni 2020

Kipspiesjes Zaans BBQ Journaal


Nodig:
 

1 kipfilet

1 theelepel zout

1 theelepel zwarte peper

1 theelepel uipoeder

1 theelepel knoflookpoeder

en 1 halve theelepel 5 spices powder


De vloeibare bestanddelen bestaan uit 4 theelepels Rijstwijn

en 4 theelepels sojasaus.

De marinade kan nu gemengd worden.


Intussen snij ik de kipfilet in dobbelstenen.

Daarna krijgt de kip een jasje kruidenmix aan.


Meestal laat ik de gemarineerde kip een uur tot 3 uur staan.

Dat kan met of zonder de satéprikkers er doorheen.


Die satéstokjes kun je het beste eerst een uurtje in lauw water laten weken. Dan verbranden de stokjes niet boven het bbqvuurtje.

Rijg de stukjes vlees rustig aan de prikkers en laat ze dan verder marineren.

In die tijd kun je de satésaus gaan samenstellen!


De Satésaus

Ik begin met 200 ml water.

Terwijl ik dat verhit voeg ik 6 eetlepels pindakaas toe.

De pindakaas los ik zo snel mogelijk op met een garde.

Voeg water toe indien de saus te stijf wordt.

Laat dit sausje een minuutje of 2 doorwarmen.

 


Intussen meet je een theelepel zout af,

1 theelepel knoflookpoeder,

1 theelepel uipoeder,

1 theelepel zwarte peper

1 flinke theelepel chilivlokken

Dan nog 1 eetlepel Gula Jawa, Dat is palmsuiker,

die je vermengt met 2 eetlepels ketjap manis


Deze kruidenmix voegde ik in z’n geheel toe aan de warme saus in het pannetje.

Denk erom! Direct goed mengen om kruidenklontjes te voorkomen.


En na een paar minuten mengen voeg je de gula jawa en de ketjap toe.

Meng goed, hou de dikte van je saus in de gaten, vergeet vooral niet te proeven, en zet de saus na een kwartiertje zachtjes doorwarmen, weg voor later.


Roosteren/Grillen

Op mijn grillplaat gaat het rustig z’n gangetje. 

Maar gebruik je een open rooster, dan is oplettendheid geblazen. 

Want je spiesjes zijn dan gevoelig voor aanbranden door open vuur van onderen af.

Heb je een thermometer op je bbq zitten? 

Stel dan je bbq in op 150 graden en laat het vuur en de tijd hun werk doen. 

Kies voor indirect of direct boven het vuur grillen, maar blijf alert. Vertroetel je spiesjes, keer ze regelmatig!

Bestrijk ze met marinade! Of met een Chique glanslaag!

En verras dan je tafelgenoten met het resultaat uit eigen keuken!


Klik hier voor de video Kipspiesjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten