Zoeken in deze blog

donderdag 4 november 2021

Gestoofde lamsbout 2.0


Nodig:
750 gr Lamsbout zonder bot.
De lamsbout gebruik ik zoals hij bij de slager vandaan komt. Ik snij er vrijwel niets vanaf maar verdeel het vlees wel in ordentelijke stukken.

1 grote ui. Gesnipperd.
4 tenen knoflook geperst of fijn gehakt.
2 tomaten gesneden.
Een forse lepel tomatenpuree.
3 eetlepels tarwebloem.
zout en zwarte peper.
Een theelepel Paprikapoeder.
twee theelepels mosterdpoeder.
1 theelepel Chillipoeder.
Wat takjes salie.
Een takje oregano.
Een takje Rozemarijn.
Al deze tuinkruiden worden klein gehakt.
Een lepel Karwijzaad.
Een dl kookwijn.
2 puntpaprika’s grof gesneden.
Roomboter

Bereiding:
Verhit 50 gram boter.
Dan kan het vlees de pan in.
Als alle vlees kort rondom is voorgebakken, vul ik het bakvet aan met wat extra roomboter.

Dan bak ik eerst de uien.

Na een minuutje voeg ik de fijngewreven knoflook er aantoe.
Ik laat dat misschien een halve minuut meebakken en voeg er dan alweer de gesneden tomaten bij.

Ik laat de tomaten 3 minuten meebakken.


Dan gaat de tomatenpuree erbij.
Dat bakt dan hooguit een halve minuut mee en dan strooi ik eerst de paprikapoeder en de mosterdpoeder erbij.

Even later gaan ook de gehakte tuinkruiden erbij.

Rozemarijn, oregano en salie gaan zo heerlijk geuren tijdens het verhitten.

Na vijftien seconden strooi ik de bloem heel voorzichtig door de mix in de pan. Dat hoeft echt niet eerst met water aangelengd te worden. Als je maar heel langzaam en onder voortdurend doorroeren doseert.

Ik voeg vervolgens een paar glazen water toe aan de mix.
Bloem en tomatenpuree zorgen voor een ongeƫvenaarde textuur van de jus. Ik speel daar een beetje mee om mijn voorkeur zo goed mogelijk te bereiken.

Omdat ik nu geen verse bouillon gebruik voeg ik na het water twee blokjes bouillon toe.

En dan is alles zover dat het vlees erbij kan in de pan.
Goed verdelen en zorgen dat alles goed onder het stoofvocht ligt.
Desnoods herhaal je de truc met de bloem en het water om de dikte van de saus te bewaren.

Ik voeg nu de Karwijzaadjes al toe

Dan nog een triootje laurierblaadjes, gevolgd door een scheut van de kookwijn.

En op dit punt een lepeltje Chillipoeder toe te voegen voor een lichtpittige ervaring.

De gesneden rode paprika kan er voor het laatste half uurtje sudderen nu wel bij.

De bestanddelen zitten eindelijk allemaal in de pan. Deze kan voor een goede voortzetting, op een stoofplaatje om daar nog minimaal 3 uur te sudderen.

Je kunt na 3 uur, met twee vorken proberen om een stukje vlees uit elkaar te trekken.
Dan bepaal je zelf of het vlees langer moet garen of dat je meteen kunt gaan aanvallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten