Zoeken in deze blog

donderdag 2 september 2021

Outdoor kip Italiaans kruiden

Kijk hier naar de video voor de beste ervaring!

Als de zomer in volle gang is kook ik vrijwel elke dag buiten.
Voor de samenstelling van het diner maakt dat niet veel uit.
Een kippenpoot, gekruid met Italiaanse kruiden vormt dan ook geen probleem.



De kippenpoten wreef ik in met olie en een eigen kruidenmix.
Voor de zomermaanden maak ik meestal 3 of 4 verschillende kruidenmengsels van gedroogde kruiden en specerijen.
Dat bespaart me een batterij kruidenpotjes op het aanrecht van mijn buitenkeuken.
Hier gebruikte ik de Italiaanse mix voor. 


Altijd prima toe te passen in uiteenlopende gerechten, en outdoor reuzemakkelijk in gebruik.

Deze kip knapte er in ieder geval een heel eind van op!
Een uurtje laten staan en dan op het barbecuerooster of in de Dutch oven om te sudderen.

Daartoe bakte ik de kip in de gietijzeren pan in olie, aan beide zijden voor.


Vervolgens bakte ik wat ui, knoflook en tomaat in hetzelfde bakvet, bluste het af met vers getrokken kippenbouillon, en deed daar de kippenpoten in.

De jus verrijkte ik nog met een paar schepjes van de kruidenmix.

De Dutch oven is een ideale pan om lekker langzaam te laten sudderen. Dat gaat prima op een gas- of kolenbarbecue. De temperatuur bleef daarbij stabiel op 125 graden.

Naast aardappeltjes en de kip kun je van alles aan groenten serveren.
Deze keer sneed ik een paar stronkjes witlof doormidden.
Om een waterballet om je witlof heen te voorkomen, kun je die gesneden stronkjes even in heet vet aan beide zijden voorbakken.
Daarna leg ik ze op hun bolle rug in een ovenschaal of zoals nu een hete gietijzeren schotel.
Van alle varianten die ik geprobeerd heb koos ik ervoor om de witlof op te tuigen met uiringen, selderij, tomaat en een paar plakken kaas.

Het deksel van de oven kan dan dicht en in 15 minuten heb je lekkere witlof voor bij de kip en de aardappeltjes.

Ik serveer de outdoormaaltijd graag op die gietijzeren schotels. Je kunt er je gerecht op bereiden, en ze houden de warmte de hele maaltijd lang vast.

Je zit dan ook geen afgekoelde hap weg te werken als je buiten zit te tafelen.

Ze staan ook wel bekend als Sisling plates, of gewoon Iron cooking plates. Handig op te dienen met zo’n houten plateau eronder. En dit is niet het enige model dat er rondgaat in de handel.

Tja, wat moeten we hier nog aan toevoegen? Een wijntje misschien maar verder weinig poespas.

Zo’n boterzacht gestoofd kippenpootje is ontzettend lekker onder de zomerzon. Aardappeltjes uit de koekenpan en gegratineerde witlof erbij .

Zo haal je het beste uit je buitenkeuken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten