Zoeken in deze blog

maandag 4 januari 2021

Variatie op Risotto

Bekijk de video hier!


Nodig:

Een ruim kopje Arboriorijst.
750 ml kippenbouillon. Vers of opgelost. 
Een klein blikje Mexicaanse melange
bieslook 
1 tl knofllookpoeder 
1 tl uipoeder 
Gehakte selderij
een klein potje crème Fraiche
een dl olie.

Bereiding:
De olie zover verhitten dat de rijst er in kan meeverwarmen totdat de korrels een zekere glans over zich krijgen.
Veelvuldig er doorheen te roeren.
Dan de ui- en knoflookpoeder, welke ik door de warme rijstkorrels roer.
Als de rijstkorrels glazig worden giet ik een flinke scheut kippenbouillon er overheen.

De bouillon komt al snel aan de kook en dan is het zaak om flink te blijven roeren.
Het vocht wordt opgenomen want dat is nodig om de rijst te garen.
Daarom doseer ik meer bouillon.
En dat ritueel herhaalt zich telkens als de bouillon dreigt op te raken.
En zo was ik dan een klein half uur aan het rijst begieten. 


Er komt een moment waarop die rijst beoordeeld moet worden en dat doe ik door gewoon een paar korrels in mijn mond te steken en erop te kauwen.
Als de korrels nog te hard zijn van binnen ga ik gewoon nog even verder met bouillon opschenken. 

In de tussentijd kunnen er al wel wat bestanddelen doorheen geroerd worden.
Selderij is daar één van.

Plaats na het opgieten vd laatste bouillon een deksel op de pan om deze verder gaar te laten koken.

Voeg er de bieslook aantoe.
Vervolgens roer je er een gram of 30 roomboter doorheen.
Deze moet even rustig door de rijst smelten.

Ik wilde de rijst graag wat smeuïger hebben.
Daar had ik die Crème Fraiche voor! Met een flinke eetlepel bereikte ik wat ik wilde.

En tenslotte belandde er ook nog een eetlepel olijfolie tussen de rijstkorrels.

Voor mijn gevoel was de rijst klaar en kon ik mijn verkenningstocht vrijwel af gaan ronden.

De Mexicaanse mix roer ik koud door de hete rijst heen. 

En dat is ’t dan! Zo simpel als maar kan!

Zo’n bordje van deze rijst ziet er heel vrolijk uit en als je er dan bijvoorbeeld vlees of vis bij serveert staat er gewoon een heel fraai en smakelijk gerechtje op tafel!

In dit geval een paar ribbetjes van de big! Het recept van deze spareribs vind je hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten